onsdag 15 maj 2013

Godtrogenhet är en fin egenskap

Nu har jag skrattat gott åt mig själv och hur oerfaren jag var när jag var yngre. Men naturligtvis kan man ju hålla sig för skratt när man tänker på att det säkert finns flera som skrattar med och tänker "Vilken korkad människa, hon hade ju fått skylla sig själv om hon hade blivit våldtagen".

Hade det hänt mig något där ute i skogen hade jag nog själv tänkt i de banorna i stället för som nu, "Vad gullig jag var som trodde att alla är lika snälla och ärliga som jag själv". Att en människa är oerfaren och godtrogen ses ju konstigt nog ofta som en förklenande egenskap i en övergreppssituation. Och det är ju ofta inte så enkelt som att man bara tror på allt folk säger, utan det finns ofta ett element av att man är glad över att få uppmärksamhet eller tycker att det är spännande på något sätt. När det gäller unga tjejer och äldre män så kan man också vara osäker på de sociala koderna och man litar på att den som är äldre vet vad som gäller. Man vill inte vara oartig eller göra bort sig. (Joyce Carol Oates har beskrivit detta bra i En fager mö.) Och efter fullbordat faktum kan man själv se hur dumt det verkade att man följde med eller tillät något, och skämmas.

De två händelserna jag skrivit om fick mig att reflektera över dynamiken i en övergreppssituation och gjorde det även lättare att förstå hur vissa situationer kan uppstå. 

Det är till exempel inte helt ovanligt att man hör att tjejer naturligtvis förstår vilka signaler de sänder ut genom att vara "sexigt" klädda. Det är som att om man är kapabel att klä sig sexigt så förstår man också att det innebär att gubbar vill ligga med en. Där kan jag säga att jag uppfattade min barmagade utstyrsel som fin och moderiktig. Kanske skulle någon kille tycka att jag var snygg, men att gubbar skulle ha någon åsikt tänkte jag inte på. Tydligen inte ens när en kommer fram och vill känna på magen. Det är alltså fullt möjligt att en sexigt klädd tjej kan tro att en man som kommer fram och pratar bara vill vara vänlig. (Eller är intresserad av ens kostvanor.)

Sammanfattning:
Vuxna människor; ta inte för givet att era egna sexuella referensramar gäller för dem som är yngre. 
Alla människor; godtrogenhet är en fin egenskap som kännetecknar en snäll och ärlig person som inte förtjänar att vare sig bli hånad eller utnyttjad. 

Ville bara klargöra detta. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar