torsdag 10 januari 2013

En bra dag


Man kan ju inte bara skriva av sig när det är jobbigt, då blir väl alla anhöriga oroliga. Så nu skriver jag lite om dagen, som har varit en bra dag. Morgonen var lugn och konfliktfri. När jag inte vaknar av att någon redan är ledsen eller arg, och dessutom har sovit ut, så får jag det där försprånget som man måste ha för att avstyra konflikter. Lämningen gick bra, och det känns som om alla barnen tycker att det är roligt i förskola/skola just nu. (Sen i går, peppar peppar.)

Sedan cyklade jag ner till stan, bara det är ju bättre än att sitta inne och mögla. En körlektion på min nya körskola Västerås bil och MC, som var jättebra. Jag lyckades med att parkera riktigt snyggt, och kände mig duktig. En cykeltur till, stannade på Rönnby mötesplats och fikade med en kompis och hennes barn. Macka och apelsin för 13 kronor. Räkmacka kostar 20. Hade bara 13 kronor efter att ha köpt armband av kompisen, de finns omtalade i mitt minst populära blogginlägg, Apropå genus. Även de vansinnigt billiga eftersom hennes kompis mamma gör dem.

Alice armband. Grabbarna sover med sina.

Åkte hem och betalade lite räkningar och ringde ett par samtal. Kände mig duktig igen. Bland annat ringde jag till mitt jobb och berättade att jag inte kommer att börja jobba som jag hade tänkt. Jag har diskuterat med onkologsköterskan och hon sa att Alice är ovanligt känslig för medicinen och att det inte finns anledning att tro att kommande halvår ska vara annorlunda. Men jag försökte sälja in idén om att jag ska ha en lektion i veckan, får se om de går med på det.

Hämtade tvillingarna, det gick bra. Sen kom en liten kris eftersom jag hade lovat dem att få se en film som visade sig ligga kvar i DVDspelaren på sjukan. Gråt och förtvivlan. Försökte få dem att samsas om en annan film. De vägrade att gilla några filmer som den andra gillar. Satte dem med ryggarna mot varandra i varsin fåtölj och sa åt dem att räcka upp handen när jag sa en film som de gillade utan att se varandra. Det gick inte eftersom det inte blev favoritfilmen. Det slutade med att den ena kollade TV och den andra satt framför datorn och såg en film. Men framför allt, utan att jag tappade humöret! Kände mig duktig.

Lagade någon jävla mat som i alla fall gick ner i alla magar. Övertalade Sloken om att det är en bra idé att spela Uno vid matbordet. Hatar att sitta och äta utan att göra något annat. Dagens viktigaste stund, bah! Efter maten spelade vi lite mer Uno, satte på nagelklistermärken och målade naglarna allihopa. Sen badade småttingarna medan jag läste Harry Potter för Rex. Och slutligen somnade de små in utan större protester. Och nu sitter jag här och skriver medan alla andra sover. Hoppas bara att jag somnar utan problem, i morgon måste jag ta itu med ett projekt jag bävar inför, men det är privat (alltså inte personligt) så det blir inget mer om det här.

Jag tror faktiskt att dessa dagar kan bli fler framöver, så jag ser framtiden an med tillförsikt. Godnatt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar