tisdag 22 januari 2013

Dumma Humanistbloggen!

Jag är ju medlem i humanisterna eftersom jag sympatiserar starkt med idén om att alla livsåskådningar ska ha samma rättigheter och att det ska höra till den privata sfären. Jag blir rädd när människor för fram åsikter i viktiga frågor med argument som "det står i bibeln/koranen/horoskopet/talmud". Så jag har deras blogg på min läslista, och det brukar vara intressanta ämnen som tas upp.

Och så i dag: "Till pedofilernas försvar!" Genast huvudvärk, magont, darrande händer etc. Det gick ut på att man inte borde skriva i tidningen att man "Jagar pedofiler" eftersom själva läggningen ju inte är brottslig. Ja, det kan ju vara en intressant språklig iakttagelse, och visst kan det vara i barnens intresse att pedofilerna inte stigmatiseras så till den grad att de begår mera brott. Men att bara slänga ur sig detta, men en så provocerande rubrik och en så slarvigt ihopsatt text, det är så dåligt tycker jag. Sedan blev det en hyfsat bra diskussion i tråden där en av moderatorerna argumenterade bra. Men ändå otäckt tycker jag när det dyker upp pedofiler och pedofilvänner som menar på att om 50 år är detta lika accepterat som homosexualitet.

Humanisterna har ju haft problem med att verka osympatiska i allmänhetens ögon, och det har blivit en utbrytargrupp med personer som vill ha en mjukare linje på något lite ospecificerat sätt. Min tanke idag är att där rök nog de sista människorna som skulle ha fått ett F i Myers Briggs-testet. Det vill säga de som styrs till övervägande del av känslor. Och det är inte bra, det behöver vara en balans. Men detta ligger kanske i religionskritikens natur. Ska nog skriva in och tipsa dem om att Myers Briggs-testa sig och rekrytera lite F.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar