fredag 12 juli 2013

Umeresa med taxidermiögon

Nu är jag hemkommen efter resan till min kusin i Umeå. Det var första gången för barnen och jag kan nöjt konstatera att det gick jättebra och att barnen trivdes med att bara vara hos dem i deras fina hus med  stora dammar där man kan ro runt, hund, kanin och två snälla ungdomar. Så detta kan bli återkommande.

Kusinen är lite av en nätdoldis, så därför illustrerar jag detta inlägg med bilder på barnen och från min nya hobby: Sätta ögon på saker.

Kusinen har en massa uppstoppade djur efter svärfar, och även en stor mängd ögon av glas. Då de själva inte tänker stoppa upp några djur, undrade de om jag ville ha några ögon.

En bråkdel av djuren
Några av ögonen
Jag tackade ja förstås och kusinen tyckte att det borde vara kul att sätta ögon på lite av varje och göra något slags pyssel. Jag tog några ögon och började glida runt i huset och kolla efter saker som saknade ögon. Jag började med djur och sånt


men kom snabbt på att det är roligare att göra figurer av föremål. 


Hantelarmadillo

Sen tog jag med mig ögonen under de flesta aktiviteter vi gjorde. Vi hann med mycket på tre dagar. 

Många trevliga måltider.


En tur till stan och Gammlia med museum.

Vänortsparken

Bad och fiske i kusinens mammas stuga vid havet.


En tur till Gräsmyr på logdans för oss damer. Hade tyvärr inte med telefonen så inga bilder därifrån. (En helt ny upplevelse för mig. Det var kul att dansa och en lättsam stämning, men jag besvärades av att en ansenlig del av danskavaljererna var gubbar som tryckte sig mot en med full kraft och med en min som att det var julafton.)

Och en utflykt till Umeå energicentrum i Klabböle. Där fanns en gammal timmerränna som man kunde springa i, lekplats, fin miljö och ett experimenthus.


Rännan

Man kunde bygga konst med elektromagnet

som stängdes av efter 70 sekunder.
Men nu är vi som sagt hemma igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar