onsdag 10 april 2013

Fackmöte och instrumentbygge = två saker

Idag råkade det bli så att två saker som jag ville göra inföll på samma dag. I vanliga fall siktar jag på att göra en sak om dagen bortsett från rena nöjen.

Dels var det ett lärarmöte om arbetstid arrangerat av Lärarförbundet, och dels en liten kurs i att bygga instrument med IDA-projektet. Det höll på från 9.30 till 19.00 med en dryg timmas paus och det är ju nästan som att jobba på riktigt. Nu har jag just kommit hem och känner mig inte särskilt trött så det känns ju positivt.

Någon kanske reagerar på att jag gör jobbgrejer fast jag inte har arbetstid och det har hen ju i så fall rätt i. När jag bestämde mig för att jobba en timma i veckan fattade jag direkt att det inte skulle gå att hålla sig inom arbetstiden. Så jag tänkte att jag i stället skulle jobba så mycket jag har lust med och så mycket jag behöver för att slippa stressa och för att vara nöjd med mina lektioner. Och så passa på att gå på den typ av grejer jag gjorde idag, sådant som känns för stressigt att få ut tid för när man jobbar.

Det kändes helt ok, fast jag får betalt för 1,5 timmar men jobbar minst tre, ända tills jag fick veta av Försäkringskassan att man inte får jobba mindre än två timmar om dagen. Vabba en timma får man göra, men inte tvärtom. Efter ett antal samtal med olika personer på FK tog en av dem reda på att det står i någon lag. Så nu kommer jag att förlora ekonomiskt på det jag jobbat hittills om jag inte lyckas övertala chefen att ge mig betalt för två timmar i veckan retroaktivt.

Arbetstidsmötet var verkligen både intressant och jätteroligt. Vi fick till exempel lära oss att 35-timmarsveckan inte existerar på det sättet som alla tror och att det ska finnas minst tre avstämmningsperioder för övertid per år. Människorna i min grupp var både skarpa, erfarna och trevliga, men en av dem hade 40 undervisningstimmar i veckan! Sjukt.

Här är lite bilder från instrumentbygget:


Oceandrum, kazoo och guiro gjorde jag.


De här hade de gjort en annan dag.
Nycklarna på en hålslev lät jättevackert.


Vi har målat bitar av papprör. Sådana sågar
de tydligen upp i utbyte mot tårta på något verk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar