tisdag 21 januari 2014

Min insändare i EP

 Idag infördes en insändare jag skrivit till Enköpingsposten. Det går inte att länka eftersom man måste vara prenumerant för att läsa den, men här är den:

Jag har jobbat som grundskollärare i Västerås i tretton år. Yrket valde jag för att jag vill ge barnen den omsorg de behöver och den bästa utbildning jag kan åstadkomma, barnen är ju som bekant vår framtid. Nyligen hittade jag en tjänst i Enköpings kommun som var precis vad jag letat efter; gruppstorlek, lokaler och material var adekvat och chef och kollegor proffessionella och trevliga. 

Efter att ha jobbat en termin är jag glad över mitt beslut att byta arbetsplats. För första gången under mitt yrkesliv har jag gott samvete när jag har gått hem eftersom jag har kunnat göra mitt jobb. Om ett barn inte klarat av den vanliga undervisningen har det funnits resurspersoner och det finns även övrig personal som vaktmästare, bibliotekarie och kontorist, om än på deltid. Naturligtvis skulle jag vilja ha mer pengar till material, och visst är lokalerna slitna och tiden ibland otillräcklig. Men det har känts möjligt att se alla barn och jag har inte ständigt legat efter i planeringsarbetet. Detta har gjort att det är värt det för mig att pendla och därmed få lite mindre pengar och tid för egen del. 

Vid jul fick jag så förstå att nedskärningar var planerade. Det jag hittills märkt är att en resursperson fått gå och att bibleotekarien fått några timmar mindre. Jag kan försäkra att arbetet inte blivit effektivare utan att det bara blir fler föräldrasamtal där man måste säga att det tyvärr inte finns någon som kan sitta bredvid deras barn när det behövs. Böckerna samlas i högar i biblioteket och lärarna får det svårare att hålla sig uppdaterade med litteraturutbudet och hitta rätt bok till varje barn. Jag är inte längre lika glad över mitt jobb utan känner mig stressad av att inte veta vad som kommer att försvinna härnäst. 

Jag ber er, Enköpingsbor, prioritera barnens skolgång! Vi vet alla att det lönar sig i längden. Unna oss lärare och era barn arbetsglädje, kvalitet och tid med varandra!

D T J

Mina kollegor kände igen skolan men listade inte ut att det var jag som dolde mig bakom den intetsägande pseudonymen. Inspirerad av Kar de Mumma tänkte jag först ha täcknamnet Lage R Blad, men jag googlade och så klart var detta oerhört lustiga namn redan taget av en poesiblogg. Funderade då på Musko T Nöt, eller som en facebookvän föreslog Kaj N Peppar. Men eftersom jag ville framstå som seriös valde jag i stället att gå under namnet Dragan, Tomten och Jag, förkortat DTJ. 

Hur som helst, den elfte februari ordnar Vänsterpartiet i Enköping en manifestation mot nedskärningarna i skolan som jag ska gå på. Det är så sorgligt att ha fått en glimt av vad mitt jobb, dvs en stor del av mitt liv, skulle kunna vara för att sedan kanske få det bortryckt framför nosen på mig. Jag hade blivit så van vid stressen att jag nästan skäms om jag inte mår dåligt på jobbet. Och vem vill att ens barn ska ha en lärare som ständigt mår dåligt? 

Hoppas att Enköpings borgerliga styre tar sin ända detta år och att alternativet är bättre. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar