tisdag 25 december 2012

Julafton

Julen har varit helt acceptabel. Här punktar jag upp de mest minnesvärda händelserna.


  • Barnen öppnade sina strumppaket och det gick ungefär som jag hade hoppats. De satte på sig sina jättefina julkläder utan knot och färglade varsitt av sina vita pussel. I år hade vi köpt presenterna från oss föräldrar på ekoleko så allt var komposterbart. Plastskiten fick släkten stå för. Ångrar att jag låtit dem se på reklamteve. De blir hjärntvättade till att köpa grejerna och det känns hemskt att inte köpa något alls av det som de önskar sig. Alice blev lite besviken när hon insåg att hon bara önskat en massa svindyra plastdockor och -djur som man inte kan göra så mycket med.
  • Släkten kom tidigt så det blev inte så mycket väntetid. Trevlig grötlunch.
  • Vi Skypade med brorsan i Australien, som redan hade haft sin julafton. Saknade de frånvarande syskonen.
  • Sloken blev ovanligt entusiastisk inför Jesus då han kom på att han måste ha varit den första zombien.
  • Alla barn ville vara tomte tillsammans med brorsan. Så det var fyra tomtar som skötte jobbet utmärkt.
  • Alice fick 39.5 och fick åka till sjukhuset med Sloken. Kände mig nedstämd eftersom hon var där på sin födelsedag också. Det känns som att man blir ständigt påmind om att man har noll kontroll över sitt liv. Övervägde seriöst att börja tillbe gud eftersom det känns som att hen försöker komma med pikar. Men jag blev rädd för att jag skulle råka börja tillbe fel gud så att det skulle bli ännu värre.
  • Jag fick ta en promenad med mamma. Kommer nästan aldrig ut eftersom jag hatar att göra saker ensam och någon ju måste vara med barnen.
  • Jättegod julmat.
  • Sloken överraskade genom att dyka upp med Alice som bara hade behövt ta ett stick i fingret och sluppit port-a-cath-nålen så det hela kändes rätt ok ändå.
  • Vi sjöng julsånger runt pianot och karaoke. Jag kommer alltid med min karaokelista på Spotify när vi har släktsammankomster. 
  • Jag sjöng på midnattsmässa med min kör. Det var roligt och gjorde julafton mer speciell. Prästen var intressant att lyssna på men jag smålog lite när han sa att ett stall kanske inte är en så dum plats att föda barn på ändå. Det är ju varmt och skönt och det finns mycket halm. 
  • Cyklade hem och gick och lade mig. Läste lite och somnade medan jag ansträngde mig för att inte tänka på något alls.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar