söndag 15 september 2013

Politikerskolan

I går, lördag, började jag på något som heter Politikerskolan, som Vänsterpartiet ordnar för dem som vill ta politiska uppdrag i den närmaste framtiden. Det vill då inte jag, eftersom jag inte vet vad det innebär. Men jag hoppas att få en bättre uppfattning genom den här kursen, eller vad man ska kalla den. Det verkar vara en serie av föreläsningar av olika inbjudna föreläsare. Den mest intressanta igår var Stig Henriksson som är kommunalråd i Fagersta. Han är känd för att ha lett Vänsterpartiet under den tid de nått 55% av rösterna och styr kommunen med hjälp av att par sossar och en moderat. Jag har läst en kolumn han hade ett tag i VLT och tycker han har bra tankar så jag har gillat honom ett tag. 

I går märkte jag att vi tänker lika i hur man ska föra fram politiken, och det känns bra att ha en känd och framgångsrik person som exempel när man diskuterar med folk. Till exempel pratade han om en fråga jag varit i debatt med folk om, nämligen köttfri dag i skolan. Jag tycker det är onödigt att göra en stor affär av att dra ner på köttet, man vet att många kommer att vara emot ett sådant förslag av princip och att det kommer att bli konflikt.  Bättre enligt mig att ha mindre kött i kötträtterna och att successivt introducera fler vegetariska rätter. Henriksson hade reagerat på samma sätt och gjort en enkät bland elever och föräldrar, vilken visade att de flesta inte ville ha köttfri dag. I ställer tog de beslutet att dra ner på köttinnehållet med en viss procent, vilket resulterade i en större minskning av köttkonsumtionen än vad en köttfri dag i veckan hade gjort. Precis som jag förutsåg. Man kan ju förstås diskutera om parollen köttfri dag behövdes för att få upp frågan på agendan. Det är möjligt och i sin ordning om man är medveten om att det är syftet. 

En liknande grej är det här med feministiskt självförsvar i skolan som jag har varit starkt tveksam till. Inte för att jag inte tror att inehållet i kursen skulle vara bra, utan för att begreppet och det könsseparatistiska upplägget skapar konflikt och låsningar. Hellre mer "sex och samlevnad" under hela skoltiden, där det kan finnas moment där man delar upp gruppen efter kön. Det finns mer att säga om detta, jag är inte insatt i hur samlevnadsundervisningen fungerar nu, i ett queerperspektiv kan det vara problematiskt att dela upp grupper i två kön, mm. Men det är ett exempel på att jag har en tendens att vilja vara pragmatisk och inkluderande. 

Jag kan uppleva att många inom vänstern gillar att vara alternativa och extrema, men jag skulle gärna vara mainstream, mina åsikter råkar bara inte vara det. Jag hoppas att min infallsvinkel är välkommen och kan tillföra något till partiet i framtiden. 

Efter Politekerskolan var det fest för att fira ett år till regeringsskifte. Vänstermänniskorna chockade mig genom att inte alls vara några partydjur, det var slut redan vid niotiden. Men barnen hade jättekul, och egentligen är det väl det viktigaste för mig. 


Här klappar Alice till musiken och har hysteriskt kul. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar