torsdag 21 mars 2013

Låga trombocyter idag

Idag var Alice för trött för att gå till dagis. Det grämde mig eftersom jag hade en lång lista på saker jag behövde göra. (Fattar inte hur ni har tid att jobba!) Jackson fick också vara hemma. Efter ett tag lade jag märke till att Alice hade ett nytt blåmärke varje gång jag tittade på henne, och till slut var hela benen fulla med svarta, blå och lila blåmärken i olika storlekar. Det betyder att hon har för lite trombocyter i blodet vilket gör att det inte koagulerar som det ska. Då kan även de andra värdena vara låga, och jag ville inte riskera att vi får åka in till sjukhuset i helgen då vi ska fira Rex i dagarna tre. Så vi åkte in för att kolla blodvärdena.

Hon fick ett stick i fingret och det visade sig att trombocyterna var låga, medan de andra värdena var bra. Hon behövde ingen transfusion men vi får ta några dagars paus med medicinen. Då är det bara att hoppas att de vita blodkropparna inte skjuter i höjden, det är i dem sjukdomen sitter.

En mycket glad nyhet för oss är att vi äntligen slipper den karantän vi varit i sedan Alice drog på sig en multiresistent bakterie i Uppsala för över ett år sedan. Det innebär att vi får vara på lekterapin, så vi var där i ett par timmar. Jag låg mest i vattensängen i vilrummet och läste. Det är verkligen jättefint på lekterapin och det finns massor med kul att göra för barmen. Här ser ni vilrummet och sandlådan.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar